Sú rozprávky pre deti dôležité?
V dnešnom pretechnizovanom svete, v dobe počítačov, tabletov, mobilov a internetu, potrebujú deti knihy? Keď im filmy, videá a televízia ponúkajú množstvo kreslených seriálov a príbehov? V dnešnej dobe čoraz častejšie prichádzame na to, že rodičia nemajú čas, sú zaneprázdnení, neustále v jednom kolobehu práce, domácnosti a neposkytuje svojim deťom veľa času čítaním rozprávok. Práve my rodičia by sme sa mali zaujímať o to, čo naše deti pozerajú a čítajú. Voľakedy čas strávený nad knihou, keď rodičia deťom čítali, pozerali si spolu obrázky, rozprávali sa o prečítanom, otváral deťom priestor na predstavivosť, pomáhal tak rozvoju reči a utužoval vzťahy medzi deťmi a rodičmi. Toto všetko nám moderná doba zobrala, zmenila a obrátila v prospech médií, ako je televízia, počítať, pri ktorých sa dieťa stáva väčšinou pasívnym pozorovateľom.
Späť ku knihe
Je dôležité vybrať deťom rozprávky či príbehy, ktorými si deti rozšíria vedomostný obzor. Rozprávky, ktoré pomáhajú pri jeho mravnej a citovej výchove. Pomocou dobrej rozprávky sa dieťa naučí rozlišovať medzi dobrom a zlom, láskou a nenávisťou, radosťou a smútkom, pravdou a klamstvom, sebectvom a dobroprajnosťou. V súčasných televíznych rozprávkach sa bežne vyskytuje klamstvo a zlo, pretvárka či irónia a to môže dieťa zmiasť. Najdôležitejším dôvodom prečo siahnúť opäť po rozprávke je nenahraditeľná rodičovská prítomnosť, ktorá dnešným deťom tiež veľmi chýba. Mnohí si ani neuvedomujeme, že chvíľa ktorú matka alebo otec venuje dieťaťu je pre neho tak neoceniteľná. Ten pocit, keď si aj po celom uponáhľanom dni nájdeme chvíľu času, vezmeme dieťa do náručia a porozprávame mu rozprávku je nenahraditeľný a isto pre svoje dieťa spravíme viac akoby sme ho hmotne obdarovali.
Ako by to malo prebiehať?
V každej rodine to je individuálne. Je však dôležité myslieť na to, že pri rozprávaní alebo čítaní rozprávky sú si rodičia a ich deti veľmi blízky. Je to čas, kedy sa učia vzájomne komunikovať. Čítanie by preto malo prebiehať v kľudnej atmosfére spojenej s príjemným emocionálnym zážitkom. Je dobré ak dieťaťu ukážete titulnú stránku knižky. Čítanie by malo byť pokojné, pomalé, s občasným zastavení a rozprávaním sa o príbehu. Deti môžu text aj dopĺňať, tým sa učia o texte rozmýšľať. Majte na mysli, že vhodnou rozprávkou či textom sa deti vychovávajú, formujú a čas, ktorý strávite spoločným čítaním nie je nikdy stratený.
Autor: Mgr. Lucia Šípková, fotografia: © BigStockPhoto.com